Elektromobily nie sú u nás vôbec ani trochu „masové“, avšak to až-tak neplatí o úvahách o elektromobile. Uvažuje o nich veľa ľudí. Zatiaľ len uvažuje, lebo cena. A veľa z nich tiež uvažuje o využití fotovoltaiky na nabíjanie elektromobilu, aj keď by si ten elektromobil kúpili až časom.

Kapacita batérií elektromobilov je rádovo v desiatkach kilowatthodín – začína pri najmenších elektromobiloch na 20 – 30 kWh, pri elektromobiloch so slušným dojazdom cez 50 kWh až po 100 kWh.
Nie každý deň sa však najazdia stovky kilometrov. Spotreba elektromobilu na 100 km je orientačne 10 – 20 kWh, priemerne nech 15 kWh.
Fotovoltaika pre rodinný dom sa dnes už inštaluje často aj vo výkone 10 kWp, pre nabíjanie elektromobilu by to nebol problém, keďže taká 10 kWp fotovoltaika vyprodukuje v „sezóne“ (apríl-august) vo veľkej väčšine dní 50 – 60 kWh za deň. Iste, od jesene do jari menej.
Teda fotovoltaika by z hľadiska jej výkonu/produkcie dokázala okrem pokrytia spotreby domácnosti bez problémov aj dobiť batériu elektromobilu.

Vieme ponúknuť/inštalovať aj riešenia na nabíjanie elektromobilov z fotovoltaiky. I keď má ešte „drobné“ obmedzenia:

  • Ak by ste však chceli nabíjať elektromobil priamo z fotovoltaiky, obmedzením je, aby ste ho vedeli cez deň čo najviac parkovať pri dome, a to môže by byť nepraktické.

  • Ani toto však už dnes vďaka/kvôli virtuálnej batérii nemusí byť taký problém. Úspora pri nabíjaní elektromobilu od večera do rána nebude síce maximálna možná, ale stále dostatočne zaujímavá.

  • Výrobcovia fotovoltaických meničov už dnes (poväčšinou) ponúkajú vlastné nabíjačky elektromobilov:

  • Nabíjačka Fronius Wattpilot s výkonmi 11 a 22 kW vo verzii Home (pevná inštalácia) a Go (prenosná). Prepojí sa (cez WiFi) s meničom Fronius a cez aplikáciu si môžete nastaviť viacero režimov nabíjania, tiež nabíjanie elektromobilu len z „prebytkov“ produkcie fotovoltaiky, ktoré sa nespotrebujú priamo v domácnosti.

  • Podobne GoodWe má vlastnú nabíjačku HCA prepojiteľnú s ich meničmi s nabíjacími výkonmi 7/11/22 kW.

  • Pred časom to tak nebývalo, ale dnes je možné nabíjanie elektromobilu pomerne rozumne „vyriešiť“ vlastnou fotovoltaikou. A to s týmito „inteligentnými“ nabíjačkami výrobcov meničov prepojiteľnými s fotovoltaikou, a tiež aj s pomocou virtuálnej batérie.

Nabíjačka GOODWE GW-HCA

  • Výkon: 7 kW (16A/1F) – 11 kW (16A/3F) – 22 kW (32A/3F)
  • Režimy: Fast (rýchle nabíjanie zo siete + fotovoltaiky + batérií) s nastavením stáleho nabíjacieho výkonu – PV Priority (prebytky fotovoltaiky) – PV&Battery (prebytky fotovoltaiky + batérie)
  • Časovač nabíjania: nastaví sa čas od-do a voľba jednorazové/opakované nabíjanie, ak napr. chcete nabíjať elektromobil v nízkej tarife a pod.
  • Ovládanie: pripojenie cez aplikáciu SEMS Portal (vzdialené/nepriame cez internet) alebo SolarGo (lokálne/priame cez blueetooth)
  • Pripojenie: WiFi na SEMS portal, bluetooth na SolarGo